Παρασκευή 19 Δεκεμβρίου 2008

Ας τους δείξουμε και κάτι (Πολυτροπία και Μονοτροπία)

Το πότε λέμε ότι κάποιος είναι αναλφάβητος και πότε όχι, είναι πιο πολύπλοκο σε σχέση με παλιότερα.

Σίγουρα όποιος δεν ξέρει καθόλου γραφή, ανάγνωση και αριθμητική θεωρείται αναλφάβητος. Μήπως όμως κάποιος που δεν μπορεί να χειριστεί καθόλου υπολογιστή δεν πλησιάζει και αυτός τον αναλφαβητισμό; Κάποιος που βλέπει μια εικόνα που δεν είναι φωτογραφία (όπως επεξηγηματικά σκίτσα στις εφημερίδες ή απεικονίσεις των οργάνων του σώματος) και δεν τις καταλαβαίνει είναι επίσης αναλφάβητος. Σήμερα μιλάμε για οπτικό και τεχνολογικό αλφαβητισμό που πρέπει να αναπτυχθούν στο σχολείο. Βέβαια οι δύο αυτές έννοιες συνδέονται μεταξύ τους (ο τεχνολογικός αλφαβητισμός εξάλλου είναι ένα σημαντικό εργαλείο σε όλα τα πεδία).

Από μικρή ηλικία τα παιδιά είναι εκτεθιμένα σε πολύτροπα περιβάλλοντα (με κείμενα, εικόνες, βίντεο, μουσική κ.α.) και όταν αρχίζουν το σχολείο μπαίνουν σε μια βαρετή και μονότροπη τάξη (ο καθηγητής μιλάει και το βιβλίο περιέχει γραπτώς αυτά που λέει και ο καθηγητής και οι εικόνες του βιβλίου μόλις που σπάνε λίγο τη μονοτονία).

Οι εικόνες είναι παντού, μπορούμε το κάθε αντικείμενο να το διανθίσουμε με κάποιες εικόνες και αυτές οι εικόνες μπορεί να είναι πολλών ειδών (πραγματικές εικόνες-φωτογραφίες, ρεαλιστικές απεικονίσεις, αφαιρετικές απεικονίσεις, επεξηγηματικές απεικονίσεις). Μπορούμε να εισάγουμε και άλλα οπτικά στοιχεία, όπως πίνακες, στατιστικά στοιχεία με πολλές μορφές (ιστογράμματα, πίτες κ.α.). Με αυτό τον τρόπο και το μάθημα δεν είναι βαρετό και οι μαθητές μπορούν να αντιλαμβάνονται τις πληροφορίες που βλέπουν γύρω τους σε μεγαλύτερο βαθμό.

Πεδίο δόξης λαμπρό για τέτοιες τεχνικές η βιολογία.

Επισκεφτείτε το πρόγραμμα BioVisions του Harvard για να έχετε μια πιο ολοκληρωμένη άποψη για το βίντεο που δείχνει τι γίνεται μέσα στο κύτταρο ενός ανθρώπινου οργανισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

"The role of the educator is to teach children, not subjects." J. H. Pestalozzi